donderdag 4 oktober 2012

Wat vrouwen willen? Vier aandachtpunten.

Dames zijn goed voor 85% van de eindbeslissing van wat uitgegeven wordt door een gezin. Ze beslissen daarom niet alles zelf maar zijn verantwoordelijk voor de eindbeslissing. Ook in B2B zijn er uiteraard steeds meer dames die beslissen.

Hoe kan je daar als ondernemer op inspelen? Paco Underhill heeft er een boek over gepleegd.

Ik nam dit boek vol verwachting ter hand. Dat mijn deerne sneerde 'een boek over wat vrouwen willen geschreven door ne vent' voorspelde niet echt veel goeds. Een echte aanrader is het inderdaad jammer genoeg niet.

Maar vier aandachtspunten zijn wel te onthouden. Ik heb ze aangevuld met mijn persoonlijke ervaringen.

Ook voor mannen
Een belangrijke bijgedachte bestaat erin dat het niet is omdat het goed is voor dames het slecht is voor mannen.

Vier aandachtpunten
1. Wellevendheid
Als u wil weten wat wellevendheid is, dan tikt u in Youtube 'Take the lead en Antonio Banderas' in.
Als dames in je winkel pakweg een grote doos of een fiets kopen dan wil je die gerust helpen inladen. Tip: Zeg ook dat je het doet bijvoorbeeld met een bordje 'Wij helpen u graag bij het inladen'.
Weet ook dat dames voor vol aanzien willen worden. Zo hoorde ik onlangs het verhaal van iemand die in een houthandel voor honderden euro's op maat gezaagd hout wilde kopen en uiteindelijk terug weggegaan is omdat blijkbaar niemand van de aanwezige mannen haar correct wilde bedienen. 'Ja meiske'. Thuis wordt er dan gezocht naar een andere leverancier waarmee eerst gebeld wordt en als die wel wil praten tegen een dame, dan worden de honderden euro's dus ergens anders uitgegeven.

2. Veiligheid
Het gevoel van onveiligheid zit soms in het gevoel opgejaagd te worden. Als men aan de kassa even in stilte wacht (en dat zijn maximaal vijf seconden) tot het wisselgeld in de portefeuille gestoken is en die geldbeugel in de handtas, dan draagt zulks bij tot een gevoel van veiligheid. Je kan je personeel hier perfect op trainen.
Soms zit het blijkbaar ook in de kledij.
Onlangs gaf ik een workshop aan de kust voor immobiliƫn makelaars. Het ging er ondermeer over het feit dat dames belangrijker geworden zijn in het beslissingsproces en hoe je daar als ondernemer je voordeel mee kan doen. Bleek dat er twee dames hun kledij aanpassen aan andere dames om niet bedreigend over te komen. Een van beiden drukte het wat plastisch uit 'ik ben altijd toe te gans van boven'.

3. Zeggenschap
Zaken moeten kunnen aangepast worden. Dat wil niet zeggen dat die aanpassingen ook effectief dienen te gebeuren maar het moet wel mogelijk zijn.

4. Hygiƫne
Schoon is belangrijk. En bij uitbereiding blijkt ook geur belangrijk.
Ik werkte een tijd terug voor een sociale werkplaats die ondermeer gemeenschappelijke delen van appartementen kuist. Toen er werd overgeschakeld op een ecologisch kuisproduct quasi zonder geur kwamen er klachten van een pak bewoonsters die vonden dat er minder goed gekuist werd.
Een dame die meerdere modezaken heeft, gaf me onlangs ook aan dat er steeds gezorgd wordt voor een kraaknette winkel en een geurig boeket bloemen op de toonbank. Nu verstaat u waarom verkoopsters stofzuigen als je als man op 10u01 een winkel komt binnengestormd.

Het zou ons benieuwen of u met deze inzichten uw voordeel kan doen als ondernemer.  En of u er zich als dame zijnde in herkent en er in uw bestedingspatroon rekening mee houdt.

Alle reactie zijn meer dan welkom op herman@breinenbranie.be.

Succes,

Herman Janssens
Brein en branie, marketingsteun voor ondernemers
breinenbranie.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten