Beste Belfius,
Ik heb dit weekend eindelijk eens kuis houden in mijn
bankafschriften. Blijkt dat ik klant geworden ben van jullie toen de ASLK onder
de vlag van de Generale ging varen.
Je weet wat men zegt dat het normaal is dat je op je 18e
wat links bent en op je 40e wat rechtser zeker. Ik vond het goed dat
een bank door de collectiviteit gerund werd. En het Krekelsparen belande bij de
Generale in het verdomhoekje. Vandaar dat ik klant werd van het Gemeentekrediet.
Die was collectief.
Ik ben dus dik 20 jaar klant van uw financiële instelling
die ondertussen de onze geworden is.
Mijn loon werd trouw gestort op een rekening annex
spaarboekje waar ik de kosten voor betaalde die u er automatisch aftrok.
Op mijn dertigste werd ik zelfstandige en na drie jaar kocht
ik een winkelpand met woongedeelte en magazijn. Ik ben niet uit de juiste broek
geschud en dus werd alles geleend bij u. Veel geleend.
Er werden camionetten gekocht waarvoor er geleend werd. Er
was in het begin een kaskrediet. Neen geen straight loan, een kaskrediet waar u
dus meer kon voor rekenen. Er werd grond gekocht waarvoor geleend werd. Er werd
een huis gebouwd waarvoor nog een keertje geleend werd.
Ik kocht op uw uitdrukkelijk aanraden eind de jaren 90 een
pakketje aandelen die nu nog steeds in de verste verte niet terug waard zijn
wat ik er ooit voor betaalde. Ik heb er u nooit op aangesproken op uw advies.
Toen ik mijn firma verkocht heb ik een ganse middag
uitgetrokken om mijn ervaring mee te delen aan iemand van uw mensen waardoor
jullie konden leren wat te doen voor andere klanten.
Misschien denkt u ja ja, je bent wel een slechte aflosser
gebleken. Niet dus. Nooit één dag te laat.
Misschien denkt u ja, ja wij moesten veel werken voor jou.
Niet dus. Als ik twee keer per jaar wisselgeld kwam halen voor mijn winkel, dan
was dat veel. De laatste Vier jaar heb ik u één keer in levende lijve gezien.
Ik heb van u wel al dikwijls post gekregen. Niet voor mijn
verjaardag, niet voor nieuwjaar om me zoals de joodse ondernemers elkaar veel
en goed personeel schijnen te wensen.
Neen, ik kreeg post om te melden dat jullie je tarieven
gingen opslaan. Of ik kreeg post om te zeggen dat ik een bankkaart moest komen
halen met maestro waar ik nooit naar gevraagd had maar waarvoor ik wel meer
moest betalen.
Ik had het tof gevonden om
- - eens een koerstruitje te krijgen. Mocht er
gerust eentje zijn van Dexia
- - een mailtje bij mijn verjaardag ‘Good luck met
nog vele ondernemende jaren’
- - een berichtje dat de bank niet zou omvallen op
een mooie avond in 2008
- - of zo om de tien jaar eens een kaartje van een
event dat jullie sponsoren
-
Zelfs met een ticketje voor Brugge zou ik
uiterst content geweest zijn ondanks het feit dat ik met een zeer diepe ‘R’ praat
en voetbal een spel is dat volgens mij nergens toe leidt.
Het is maar een idee om misschien op uw klantenrelatie ook
eens op een creatieve manier in te zetten. Wij zijn ten slotte uw omzetmatras
en sinds kort ook uw aandeelhouders. En we betalen zelfs allen voor het verlies
van uw vorige aandeelhouders. Ik ben nog klant hoor.
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2012-2013/power-to-the-people.html toont andere soms hilarische maar steeds zeer inspirerende voorbeelden.
Wat kunnen we hieruit leren?
Zet in op de relatie met uw klanten op een creative manier. Geef ze aandacht. Deel
een stukje van je kennis. Nodig hen eens uit. Ken hun hobby en geef hen iets wat ermee verband houdt.
Inspirerende voorbeelden:
- Toen mijn fietsenzaak 10 jaar bestond hebben we iedereen
die ooit bij ons een fiets had gekocht een bericht gezonden dat we graag
zijn/haar stalen ros wilden poetsen: gratis. We hebben er veel gepoetst. Enorm
veel. Die actie zorgde voor tevreden klanten. Straalde onze liefde voor het
product uit. En mensen kwamen ervoor van Lokeren tot Deinze gereden.
- - De makelaar van mijn verzekering komt elk jaar
de verzekeringspapieren even klasseren in een door hem aangeleverd kaft en dat
is nodig;-) En ja ondertussen licht hij een en ander en vraagt hij of x de rest
nog iets kan betekenen.
- - Mijn oogarts boekt me gewoon in na twee jaar
voor een controle. Natuurlijk is het goed voor haar maar ik vind dat
gemakkelijk.
- - Ik gaf de suggestie aan een buitensportwinkel
die 20 jaar zou gaan bestaan om aan te bieden om ieders jas terug waterdicht te
maken (zelfs niet gratis).
-
Een van mijn leveranciers bood me elke jaar aan
om met hem mee te rijden naar een vakbeurs in Keulen. Een andere pikt me op om
naar zijn dealershow te rijden.
Van nog een andere kreeg ik dan
weer twee gratis kaarten voor een andere beurs.
-
En van nog een andere kregen we jaarlijks een
workshop aangeboden bij zijn dealershow. Uiteraard ging het er ook om verkoop
en cijfers maar je kon er ook elk jaar nog iets van opsteken.
Als je relatie verjaart, ga je daar toch ook spontaan iets
rond doen;-)
En je krijgt daarvoor (niet op de sparen weliswaar) goede
punten van je partner.
De relatie met je klant is ook zo. In die zin is het zelfs opmerkelijk dat je iets geeft met je verjaardag aan je klant (wij bestaan 10 jaar dus 10%
korting) en niet bij je huwelijksverjaardag (u bent 10 jaar klant bij ons).
Misschien hebben jullie nog tips die jullie kunnen delen hoe
jullie inzetten op je relatie met jullie klanten. Ik leer ze graag kennen.
Herman Janssens, brein en branie marketingsteun voor ondernemers
Geen opmerkingen:
Een reactie posten